Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Discuss EssentialPIM in Dutch

Moderators: PeCe, Moozer

Post Reply
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by RuudO »

Sedert ik meen 2007 werk ik met Epim Pro versie 11.1.11 lifetime , in een soort haat/liefde verhouding. Soms begrijpen 'we' elkaar, soms benader ik de wanhoop. En dat geldt ook voor gebruikers, programmeurs en anderen. Backups hebben een omvang van ca 210.000 kb zegt de verkenner.

Ik werk aan deze pc alleen, heb naast epim ook nog andere PIM's , kan / moet dus redelijk vergelijken.
Maar ik constateer dat momenteel het woord SYNCHRONISATIE een toverwoord is geworden. Staat alleen nooit bij, wat men precies er onder verstaat en hoe er mee om gaat, want het moet nu de lucht in, ofwel opslaan in de cloud.

Zelf intern geregeld dat er dagelijks een backup gemaakt wordt, waarvan max. 5 exemplaren bewaard blijven.
Waar laten we die backup : aangesloten op de PC is een harddrive van Seagate als E-drive.
Toegegeven : daar kan een keer een kink in de kabel komen, dus die backup wordt regelmatig bewaard in een cloud bij het Nederlandse Transip met giga-omvang = 250 Gb. dus buiten de pc .

WAAROM zou ik nu ook nog moeten gaan synchroniseren ?????? Heb het nagetrokken, Epim - Cloud werkt qua synchroniseren met een andere methodiek dan de cloud van Transip, dat gaat 'm dus niet worden, want 2 x een cloud geeft alleen maar mist.

[1] waarom synchroniseren, heeft dat voor mij zin en zo ja , waarom en hoe ?

[2] om toch die extra veiligheid in te bouwen, kopieer ik regelmatig en handmatig , een backup exemplaar naar die Transip - cloud.
zou het toch handig zijn, dat er nog een tweede optie bij backups komt voor een url naar een vast punt op de C-schijf, waar geheel
automatisch ( gesignaleerd door Transip-software ) direct getransporteerd wordt naar de Transip cloud.

tav programmeurs : is dat te realiseren ? Zoals te zien is bij "Extra - Opties - Backup" waar nu de backup naar de E = Seagate drive staat en (verzoek) de tweede maar minder frekwent de verwijzing ( voorbeeld ) 'C:/optie2/transipcloud/' en de locatie daarvan hoeft verder niet ingevuld te worden (immers geregeld in de Transip software) .

Lijkt mij zo simpel ( als niet-programmeur ) waar eenvoud meestal de beste oplossing is ;-)

Ruud
admin
Site Admin
Posts: 15601
Joined: Thu Nov 25, 2004 3:12 am
Has thanked: 1411 times
Been thanked: 984 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by admin »

1. If you need your data accessible on multiple PCs, for instance. Or just as another backup option.
2. What benefit would the second option provide if you can set up backup now to use that folder?
Android version of EssentialPIM. Keep all your data in sync!
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by RuudO »

Hello Max,

[1]
I work allone, it's too difficult to work on more than one pc continously , especially at my age of 74 :lol:

[2] What benefit would the second option provide if you can set up backup now to use that folder?

What I do now : a. make a daily backup to my E-drive ( Seagate ) , having still a risk because the Seagate drive is still in the same house. In case of fire there's nothing left ......... that's also the reason to place a copy of the backup once in a month in the same space where my cloud is ....... should be daily.
Therefore > b. make also a daily backup to my Stack cloud, more than 95% space left, out of my house ....... in the cloud wich is however in the office of Dutch hostingcompany Transip .... [ keep in mind, only an url to a place on the PC where I work on ] , the Transip software takes care of automaticly trans port to the cloud owned by Transip,

where I have more then 90% space left for the same money (..) in the cloud I have already and if you are prepaired to build a facility for others not having already a cloud, well .... that's why :P :-) only a copy of the current backup-facility () ?......

Best regards
Ruud
admin
Site Admin
Posts: 15601
Joined: Thu Nov 25, 2004 3:12 am
Has thanked: 1411 times
Been thanked: 984 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by admin »

1. Then you probably simply not need it :)
2. I believe you can create a task in Windows Scheduler that would allow you to copy the backup file from your folder on the Seagate drive into the one your cloud works with.
Android version of EssentialPIM. Keep all your data in sync!
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by RuudO »

Ben bang dat ook dit niet gaat werken,
Backup geeft de volgende gegevens met variabelen : jaar2022.backup_20221130_1723.epim

2x 2022 wordt volgend jaar 2023 , 1130 ofwel maand en dag, plus 1723 zal allemaal aan frekwente wijziging ten onder gaan.
Dat is niet te automatiseren. En ik heb niet de selectie - optie kunnen vinden van bijvoorbeeld : neem de laatste van de bestanden ....
tenminste niet in task scheduler of zcron. Hebben jullie een betere optie ? :?
Ruud
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by RuudO »

Hebben jullie een betere optie ? dus een 2e backup, van de laatste dag, regel maar met een output zonder variabelen ?
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by RuudO »

Suggestie :
plaats op de backup-pagina een invulscherm voor een url ,

conditie voor gebruik : a. is geen werkbare url ingevuld, doe er niets mee
b. is wel een werkbare url (van een aangemeld domein ) ingevuld, stuur dan een backupfile naar die plek met enkel "laatste
backup van deze dag" en
overschrijf elke keer dat de standaard backup-gerund wordt, ook deze anonieme backupfile.
Wie dan uit die bron put, weet dat het altijd de laatste versie is en kan dat ook zien wanneer de eerste standaard backup gedraaid wordt.

Anderen die ook een suggestie hebben, plaats die dan hieronder, tenslotte weet ik ook bepaald niet voldoende, laat staan "alles" ..... :)
admin
Site Admin
Posts: 15601
Joined: Thu Nov 25, 2004 3:12 am
Has thanked: 1411 times
Been thanked: 984 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by admin »

Thanks for the suggestion, noted.
Android version of EssentialPIM. Keep all your data in sync!
RuudO
Expert
Posts: 77
Joined: Fri Dec 16, 2011 5:57 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hoe eenvoudig moet je het laten of moet je het moeilijk maken

Post by RuudO »

Heb toch nog maar even nagedacht over dit probleem : het punt is dat epim een bestand aflevert met zich wijzigende parameters zoals jaartal , awel dat kunnen immers oplossen met een of meerdere wildcards ..... in dit geval een sterretje ( op de PC boven getal 8 ).
Dat teken staat voor een vervanging van 1 of meer karakters.

Epim levert op een bepaalde directory van je PC het op dat moment "bronbestand".
Deze "bronpositie" met vervangteken of wildcard * = 1 of meer tekens als joker t.b.v. Zcron of een ander cron-vehikel zoals in Windows taskplanner (?)

Bij mij is dat directory 'E' ( is al mijn Seagate drive en dus tevens buiten de PC maar binnenshuis )
Ik vul dan in Zcron de volgende vindplaats in : E:\Epim Ruud\jaar*backup*.epim < plaats waar het bedoelde bestand moet worden ingelezen.

op de bestemming - locatie ( in mijn geval dus buitenshuis ) komt dan automatisch de ingelezen bestandsnaam vertaald met wildcards.

Per wijzigingsdatum ( ik heb 23:55 als tijd genomen, daarna verander ik op die tijd vermoedelijk niets meer ;-) immers meestal in diepe rust ), let op : dan moet de pc nog wel 'aan' staan en zcron werkend.
en dan weet je ook dat het bestand op die datum overgenomen is en de bestandsnaam op de bestemmingplek weergeeft, en is de cirkel rond.
Draait nu 3 avonden op deze manier, gedropt en wel op mijn stack bij (Nederlandse) hosting Transip.

Je bepaalt zelf bij die cloud, hoeveel bestanden je wilt bewaren, dus regelmatig opschonen want 365 cloudbestanden met dezelfde inhoud slaat ook nergens op.
Check ook met een bepaalde regelmaat of omvang - gegevens overeenkomen. Immers, wanneer het bestand ergens een inhoudswaarde 0 heeft gekregen, zou ik wel even ingrijpen...... theoretisch kleine kans, maar is een kans waar je niet blij van wordt.

Het is een methode, bij de huidige stand van zaken bij epim. Zou dàt veranderen, is een medische ingreep vermoedelijk noodzakelijk :lol:
Post Reply